
OHR BiH TV News Summary, 1
April 1998
Sarajevo – Chairman of the BH Presidency Alija Izetbegovic
received a Kuwaiti delegation in Sarajevo today. The talks
focused on the economic cooperation between the two countries.
0:30

Co-chair of the BH CoM Haris Silajdzic held talks with the IMF
Executive Director for BiH. The talks dwelt on the problem on
the failure of the FBiH Government to agree on an automatic
transfer of the part of the Federal budget, thus causing a
delay in agreement with the IMF. It was jointly agreed that
the problem should be resolved soon. Kresimir Zubak, a member
of the BiH Presidency met with the IMF Director as well. Zubak
pointed  out  to  the  significance  of  transparency  of
negotiations  and  proper  informing  of  the  public  of  all
financial obligations of the Bosnian state.
1:00

Following the adoption of the Law on Purchase of Flats, the
Federal Agency for Privatisation issued details concerning the
terms under which flats can be purchased: either by cash or by
certificates (only after the end of June).
1:50

The FBiH House of Representatives’ Investigation Commission
requested the BiH Foreign Ministry to report on spending of US
$ 24.910 million which Croatia invested in the reconstruction
of BiH. EC Spokesman Ivo Gabara told the press that the recent
article in the daily Avaz on a new CAFAO report on the alleged
manipulations with high tariff commodities was related to the
case of an irregular import of high tariff commodities which
end up on the black market. The Federal Customs authorities
have been asked to take resolute action in coordination with

https://www.ohr.int/ohr_archive/ohr-bih-tv-news-summary-1-april-1998-2/
https://www.ohr.int/ohr_archive/ohr-bih-tv-news-summary-1-april-1998-2/


other BiH institutions, explained Gabara.
1:00

With 14 votes in favour and one abstained, the UN SC adopted a
resolution on the arms embargo against FRY last night. The
media carried a lengthy report on reactions on this news from
Kosovo. BiH Ambassador to the UN Muhamed Sacirbay advocated a
just solution to the Kosovo problem.
2:00

Following the last night’s statement by the Media and Press
Department of the Croatian Community Herzeg-Bosnia containing
a number of severe and unsubstantiated accusations, the RTV
BiH issued the following statement: Last night we heard the
qualifications  about  our  network  from  the  community  which
calls  itself  “Herzeg-Bosnia”,  which  are  full  of  lies.  We
cannot remain silent. Firstly, the RTVBiH publicizes regularly
and without any abbreviations all statements by the Croat
officials  and  strives  to  present  objectively  relevant
information about Croatian people in BiH. Thus, it publicized
the said slanderous statement in the last night’s news. The
RTVBiH  is  looking  forward  to  announce  every  peace  of
information  about  positive  relation  of  Croatian  officials
towards the joint state and co-existence. Unfortunately, we do
not get a chance to do it often but the RTVBiH is the least
responsible for that. We would like to point out that totally
opposite (positive) evaluation of the RTVBiH work was made by
Mr. Ivan Saric, President of the Central Bosnian Canton at the
time when a round table discussion “Croats of the Central
Bosnia-Circumstances and Perspectives” was held in November
1997 as well as by Dr. Ivo Komsic at the last assembly of the
Croat National Council in February 1998. The two mentioned
gentlemen  are  no  lesser  Croats  than  the  people  from  the
Croatian Community Herzeg-Bosnia. The research done by the
independent institution for media monitoring “Media-Plan” upon
a request by the Union of Independent BH journalists confirms
that the RTVBiH is not spreading an anti-Croat sentiment..



Secondly, the proposal for internal re-organisation of the
RTVBiH in accordance with the Dayton Agreement made by the
European Institute for Peace was fully accepted by the RTVBiH
while Croatian officials turned it down. Thirdly and most
importantly, the RTVBiH is neither one-nation or one-party
oriented as TV stations in the territories where the H-B has
the main say. It is easy to confirm that the following persons
work as correspondents, editors, head of departments: [ full
names of non-Muslim managerial personnel as well as other
numerous journalists and employees of different vocations who
surely are neither Muslims nor SDA members .

All the above and a large number of other facts certify that
we fully meet all the criteria for a public media and that we
rightly carry the name of the RTV BiH. Since the RTVBiH is a
public media and does not spread an anti-Croatian propaganda,
while a larger number of its staff are Croats and Serb, we
shall let the public judge true intentions of the last night’s
statement by the H-B Media and Press Department.”
2:00


